Transformarea digitala in Romania: unde ne aflam?
Auzim din ce in ce mai des de transformarea digitala, folosim din ce in ce mai multe aplicatii la birou si acasa, suntem conectati permanent cu mediul de lucru chiar si in vacante – unde ne aflam pe drumul catre digitalizare?
Romania – unde ne situam fata de alte tari din Uniunea Europeana
In fiecare an, Comisia Europeana publica raportul DESI – gradul de digitalizare al economiei si al societatii (Digital Economy and Society Index). Confom lui, Romania se situeaza pe ultimul loc in Uniunea Europeana din punct de vedere al digitalizarii.
Indicele DESI e calculat pentru fiecare dintre tarile Uniunii Europene, luand in calcul 5 aspecte:
- Conectivitate – banda larga fixa, banda larga mobila si preturi
- Capital Uman – utilizarea Internetului, abilitati digitale de baza si avansate (de exemplu, numarul de angajati din IT, numarul de absolventi de facultati cu profil IT)
- Modul de utilizare a internetului – utilizarea de catre cetateni a continutului, comunicarii si tranzactiilor
- Integrarea tehnologiei digitale – digitalizarea in afaceri si e-commerce
- Servicii publice digitale – solutii de e-guvernare si e-sanatate
Per ansamblu, Romania se situeaza pe ultimul loc din UE, cu 37.5 fata de media UE de 54.0. In timp ce clasamentul a ramas neschimbat fata de 2017, scorul sau a crescut datorita unei performante imbunatatite in patru dintre cele doua cinci dimensiuni de mai sus. Cu toate acestea, progresul din 2017 a fost lent, iar Romania nu a reusit sa avanseze de pe ultimul loc.
Dintre cele 5 aspecte de mai sus, ce ne trage cel mai tare in jos este punctul 4, integrarea tehnologiilor digitale, adica transformarea digitala in cadrul companiilor – 17.8 Romania fata de 40.1 UE. Prea putine firme emit facturi electronice (10.9%), folosesc servicii cloud (6%), fac schimb electronic de informatii (doar 17%), folosesc platforme de socializare pentru a se promova (9%) sau isi vand produsele online (8%).
Ce inseamna de fapt transformarea digitala?
Cu toate ca tehnologia are un rol central in transformarea digitala, transformarea digitala nu este doar despre tehnologie: este despre transformarea profunda a companiei, proceselor si competentelor pentru a integra si a profita de oportunitatile aduse de noile tehnologii. In acest context, utilizarea tehnologiei este doar un mijloc prin care se genereaza transformarea digitala si nu un scop in sine.
Transformarea digitala este integrarea tehnologiei digitale in toate domeniile unei companii, schimband in mod fundamental modul de functionare si furnizarea de valoare catre clienti. Este, de asemenea, o schimbare culturala care cere organizatiilor sa provoace continuu status quo-ul, sa experimenteze si sa se confrunte cu esecul. Asta uneori poate sa insemne renuntarea la procese traditionale ce au stat la baza companiei o perioada lunga de timp, in favoarea unor practici relativ noi care inca sunt in curs de formare.
Majoritatea liderilor de afaceri din Fortune 500 au mentionat ritmul rapid al schimbarilor tehnologice ca fiind cea mai mare provocare cu care se confrunta in zilele noastre.
Ce spun managerii romani despre transformarea digitala
Digitalizarea este in egala masura despre tehnologie si despre felul in care aceasta transforma viata oamenilor la locul de munca. Atunci cand o organizatie trece printr-o transformare digitala, deseori omite factorul principal ce determina succesul acestui proces: angajatii. In cazul in care angajatii raman fideli proceselor vechi, nu vei putea sa construiesti produse si experiente care sa raspunda cerintelor consumatorilor de azi.
Conform studiului „Barometrul digitalizarii 2018”, realizat de Valoria in colaborare cu Doingbusiness.ro, in 6 din 10 companiile romanesti (59%) nu exista la nivelul conducerii de top suficiente cunostinte si expertiza pentru ca managerii sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital.
Iata mai jos cateva din concluziile studiului:
- 60% dintre companiile respondente spun ca au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv
- Din ce in ce mai multe companii fac din transformarea digitala partea centrala a strategiei lor de afaceri (51% in 2018 fata de 42% in 2017)
- 40% din companii spun ca principalul obstacol in calea digitalizarii este faptul ca nu au consumatori digitali. Pe locul al doilea, 40% dintre companii spun ca principalul obstacol sunt costurile prea mari, iar pe locul al treilea 38% dintre companii recunosc propria rezistenta la schimbare ca obstacol in calea digitalizarii
- Principalele beneficii ale digitalizarii sunt vazute astfel: simplificarea proceselor (58%), reducerea costurilor (48%), eficienta operationala crescuta (48%), cresterea veniturilor (31%) si masurarea mai buna a performantelor companiei (28%)
- 29% dintre companii se asteapta ca modelele digitale de afaceri sa le transforme industria in foarte mare masura in urmatorii 1-3 ani
Principalele etape catre digitalizarea companiilor
Potrivit World Economic Forum, companiile care au realizat transformarea digitala au, in medie, profituri cu 26% mai mari decat companiile traditionale.
Desi transformarea digitala va varia foarte mult pe baza provocarilor si cerintelor specifice ale organizatiilor, exista cateva elemente comune pe care toti conducatorii de afaceri si de tehnologie ar trebui sa le ia in considerare:
- Experienta clientului
- Agilitatea operationala
- Cultura si stilul de conducere
- Activarea fortei de munca
- Integrarea tehnologiilor digitale
Concluzie
Transformarea digitala este un efort masiv, in special pentru organizatiile mai mari si mai stabile. Daca este facuta bine, va produce o companie mai bine aliniata cerintelor clientilor si rezistenta la evolutia rapida a tehnologiei.
Daca toate acestea te fac sa te simti ingrozitor de ramas in urma, nu te ingrijora! Una dintre cele mai mari confuzii pe care le au liderii responsabili cu transformarea digitala este ca toti concurentii lor sunt cu mult mai avansati. Asta pentru ca „exista prea multa admiratie a celor mai rapizi transformatori, insa prea putina critica a cat de dificila este transformarea sau cat de mult poate dura pentru o companie tipica Global 2000”, spune Tim Yeaton, CMO al Red Hat.
Mai jos sunt cateva articole pe subiectul transformarii digitale pe care le poti explora in continuare: